مشکل ورود به اروپا با وجود داشتن ویزای شنگن

  • پیش گفتار :
  •  یاد آورمیشویم   که نوشتار  زیر یک متن حقوقی نیست , الزام آور نیست ,در سایت های مختلف لینک شده است  و یک رویه است که بنابه تجربه و گاها آزمایش و خطا بدست آمده است , برای همه مصداق ندارد یعنی ممکن است برای شخصی هیچ یک از نکات و تذکرات یاد شده اتفاق نیافتد ,اما بوده اند افرادی که با مشکلاتی اینگونه مواجه شده اند , شما با مطالعه  و تصمیم  میتوانید تدبیری بیاندیشید که با مشکل مواجه نشوید یا آنرا به کمترین میزان  برسانید . چون نویسنده اش من  نیستم نمیتوانم به شما بر اساس آن مشورتی بدهم پس لطفا از طرح سؤال در این باره خودداری کنید  ضمن اینکه متن  و نوشته کاملا روشن  و بدون ابهام است .
  • ———————————————–++++++++++++++++—————————————++++++++++++++++++++
  • به نقل از استکهلمیان : در طی ماه های گذشته از ورود تعداد قابل توجهی از دارندگان ویزاهای معتبر شنگن به اروپا جلوگیری بعمل آمده است. بخشی از این افراد ایرانیانی بوده اند که با وجود دارا بودن ویزای معتبر شنگن در مرزها دچار مشکل شده و در بدترین حالت ویزاهایشان در مرزها لغو و مجبور به بازگشت به ایران شده اند.  وضعیتی که  پیامد اجرای تمام و کمال  مقررات «فرانتکس» (آژانس امنیتی مرکزی مرزهای خارجی اتحادیه اروپا) در مرزهای شنگن است.

 

مراحل آماده سازی  یکی از عظیم ترین بانکهای اطلاعاتی جهان موسوم به «وی آی اس»  یا « ویزا ایفورمیشن سیستم» که از سال ۲۰۰۸  آغاز شده بود  اینک به پایان رسیده است و تقریبا همه  دو هزار و پانصد کنسولگری کشورهای عضو شنگن در سراسر جهان به این سیستم متصل شده اند.

۲۵۰۰ سفارتخانه و کنسولگری کشورهای محدوده شنگن جهت تحقق این امر در به دستگاههای عکسبرداری و نیز انگشت نگاری دیجیتال مجهز شده اند. در سیستم جدید همه کشورهای عضو پیمان شنگن به اطلاعات متقاضیان ویزا  دسترسی دارند. علاوه بر عکس و نیز اطلاعات فردی مربوط به همه متقاضیان ویزای شنگن که وارد سیستم «وی آی اس» خواهد گردید اطلاعات بیومتریک, از جمله اثر هر ۱۰ انگشت متقاضی  ویزا , در این بانک اطلاعاتی ثبت و ذخیره خواهد شد.

«وی آی اس» (ویزا اینفورمیشن سیستم) یکی از عظیم ترین بانکهای اطلاعاتی جهان است. اتحادیه اروپا تخمین میزند که اطلاعات مربوط به ۱۰۰ میلیون نفر که بخشی از آن از جمله اتباع ایران خواهند بود در این بانک اطلاعاتی ثبت گردند. مرکز این بانک اطلاعاتی عظیم در دو شهر «استراسبورگ» و «سالزبورگ» در اروپا قرار دارد  و هر کشور عضو شنگن نیز مسئولیت برپایی سیستم ملی خود را بر عهده دارد که پس از برپایی به سیستم مرکزی «وی آی اس» متصل خواهد گردید.

اولین ورود با ویزای شنگن تنها به کشورهایی که در تقاضا مشخص شده است

براه افتادن کامل سیستم «وی آی اس» در منطقه شنگن به معنی اجرای کامل قوانین «فرانتکس» (آژانس امنیتی مرکزی مرزهای خارجی اتحادیه اروپا) نیز هست.

از جمله اینکه ویزاهای شنگن صادر شده از سوی کشورهای عضوَ تنها جهت ورود به کشورهایی که برای آن صادر شده است دارای اعتبار خواهد بود و مقامات مرزی در مرزهای شنگن مجاز خواهند بود تا جلوی ورود مسافرانی را که قصد ورود به کشور عضوی که قصد ورود خود به آنها را هنگام تسلیم تقاضای ویزا اعلام نکرده اند بگیرند.

به عبارت دیگر متقاضیان مسافرت به محدوده شنگن موظف هستند  که هنگام تسلیم تقاضای ویزای خود اعلام نمایند که قصد سفر به کدام یک از کشورهای محدوده شنگن را دارند و هدف از سفرشان چیست.  دارندگان ویزا پس از صدور ویزا تنها مجاز به ورود به شنگن از طریق کشورهایی خواهند بود که در تقاضای ویزای خود مشخص نموده اند و در صورت تغییر برنامه سفر پس از صدور ویزا با خطر عدم دریافت مجوز ورود در مرزهای شنگن مواجه خواهند شد.

مثال ۱:

مسافر در سفارت ایتالیا در تهران تقاضای ویزای شنگن  تسلیم کرده و هدف از سفر خود را در فرمهای تقاضا تنها سفر به ایتالیا اعلام کرد است. متقاضی پس از صدور ویزای شنگن و الصاق آن در گذرنامه خود  تصمیم میگیرد  با ویزای شنگن خود ابتدا به دوست خود در سوئد سر بزند و سپس به ایتالیا سفر کند.

مقامات مرزی سوئد بر اساس مقررات «فرانتکس» مجاز خواهند بود که پس از انجام مصاحبه از ورود این فرد به محدوده شنگن جلوگیری بعمل آورده و وی را به کشور مبداء (ایران) اخراج نمایند.

دلیل ممانعت از ورود:  متقاضی بهنگام  تقاضای ویزای شنگن از بیان اینکه علاوه بر ایتالیا قصد سفر به سوئد را نیز داشته است خودداری ورزیده و پس از صدور ویزا تغییر عقیده داده است.

راه چاره: هنگام تقاضای ویزا ی شنگن نام همه کشورهای محدوده شنگن که قصد سفر به آنها را دارید در فرم تقاضا ثبت کنید. اولین کشور ورودی شما به محدوده شنگن می بایست یکی از کشورهایی باشد که هدف از مسافرت به آن را هنگام تسلیم تقاضای خود در سفارتخانه اعلام نموده اید.

مثال ۲: مسافری در سفارت آلمان در تهران تقاضای ویزای شنگن تسلیم نموده و  اولین مرز ورودی خود به شنگن را  در فرم مربوطه آلمان اعلام نموده است. متقاضی پس از صدور ویزای شنگن و نصب آن در گذرنامه خود مرز ورودی خود را عوض کرده و در فرودگاه پاریس در جلوی افسر گذرنامه ظاهر می شود. مقامات مرزی فرانسه بر اساس مقررات «فرانتکس» مجاز خواهند بود که پس از انجام مصاحبه از ورود این فرد به محدوده شنگن جلوگیری بعمل آورده و وی را به کشور مبداء  (ایران) اخراج نمایند.

دلیل ممانعت از ورود:  متقاضی بهنگام  تقاضای ویزای شنگن اولین مروز ورودی خود به شنگن را آلمان اعلام نموده  در حالیکه بعدا تغییر مسیر داده و از مرز دیگری که مطابقتی با تقاضایش نداشته است در صدد ورود به شنگن بر آمده است.

راه چاره: هنگام تقاضای ویزا ی شنگن نام همه کشورهای محدوده شنگن که قصد سفر به آنها را دارید در فرم تقاضا ثبت کنید. اولین کشور ورودی شما به محدوده شنگن می بایست یکی از کشورهایی باشد که هدف از مسافرت به آن را هنگام تسلیم تقاضای خود در سفارتخانه اعلام نموده اید.

مثال ۳: مسافری در سفارت سوئد در تهران تقاضای ویزای شنگن نموده و هدف از آن را دیدار از فرزندان خود در سوئد عنوان نموده است.  اما پرواز وی از طریق فرانکفورت آلمان است. مسافر اما در فرانکفورت تنها هواپیما تعویض می کند و بلیط پرواز از آلمان به سوئد را نیز در دست دارد. وی بدون مشکلی می تواند از طریق مرزهای آلمان وارد شنگن شده و در ادامه به سوئد سفر کند. وی دچار هیچگونه مشکلی نخواهد شد چون بر طبق مندرجات تقاضای ویزایش مقصد او در محدوده شنگن سوئد بوده و او در مسیر مسافرت خود به سوئد قرار دارد.

مثال ۴: مسافری در سفارت سوئد در تهران تقاضای ویزای شنگن نموده و هدف از آن را دیدار از فرزندان خود در سوئد عنوان نموده است.  وی در مرز ورودی آلمان بیان می دارد که تصمیم گرفته است یک هفته میهمان پسر عمه خود در آلمان باشد و سپس برای دیدار فرزندان خود به سوئد سفر کند. مقامات مرزی آلمان بر اساس مقررات «فرانتکس» مجاز خواهند بود که پس از انجام مصاحبه از ورود این فرد به محدوده شنگن جلوگیری بعمل آورده و وی را به کشور مبداء(ایران)  اخراج نمایند.

دلیل ممانعت از ورود: متقاضی بهنگام  تقاضای ویزای شنگن اعلام نموده که هدف از مسافرتش تنها سفر به سوئد است. در حالیکه وی بر خلاف اطلاعات موجود در تقاضای ویزایش  در سفارت سوئد در تهران که از طریق سیستم «اس آی اس» در اختیار مقامات مرزی آلمان قرار دارد وی بعد از صدور ویرا برنامه سفر خود را تغییر داده است.

راه چاره: هنگام تقاضای ویزا ی شنگن نام همه کشورهای محدوده شنگن که قصد سفر به آنها را دارید در فرم تقاضا ثبت کنید. اولین کشور ورودی شما به محدوده شنگن می بایست یکی از کشورهایی باشد که هدف از مسافرت به آن را هنگام تسلیم تقاضای خود در سفارتخانه اعلام نموده اید.

نکات مهمی که هنگام تقاضای ویزای شنگن  و نیز پس از آن می بایست به آنها توجه کنید:

۱- در هنگام تسلیم تقاضای ویزای شنگن نام همه کشورهایی را که در طی مسافرت خود قصد سفر به آنها را دارید قید کنید. این اطلاعات در سیستم «وی آی اس» به ثبت رسیده و در مرزهای ورودی شنگن در اختیار مقامات مرزی قرار می گیرد.

۲- اولین ورودتان به مرزهای شنگن می بایست از طریق کشوری باشد که در فرم تقاضای ویزای خود مشخص کرده و بر اساس آن ویزا گرفته اید. تغییر مسیر ورودی می تواند در مرزهای شنگن مشکل ببار آورده و در بدترین حالت منجر به ابطال ویزا و بازگشت اجباری به کشور مبداء  سفرشود.

۳- بعد از ورود به محدوده شنگن عملا قادر خواهید بود که به همه  کشورهای آن مسافرت کنید چرا که مابین کشورهای شنگن کنترل مرزی وجود ندارد. نکته مهم اولین ورود به محدوده شنگن است که می بایست از طریق کشوری باشد که هدف از مسافرت به آن به هنگام تسلیم تقاضای ویزا ثبت شده است.

۴- برخی از انواع ویزاهای شنگن (برای مثال ویزاهای موسوم به دی و نیز انواع اقامت ها) شامل مقررات فوق نمی شوند که توضیحات بیشتر در مورد آن از حوصله این مطلب خارج است.

۵- بنا بر اطلاعات استکهلمیان، جدیدا برخی آژانسهای هواپیمایی در ایران به سفارش شرکتهای هواپیمایی حتی از فروش بلیط هواپیما به مسیر دیگری غیر از کشور شنگن صادر کننده ویزا به دارندگان ویزای شنگن خودداری می ورزند. برای مثال به دارنده ویزای شنگن سوئد بلیط هواپیما به مقصد آلمان نمی فروشند و یا از فروش بلیط تهران – استکهلم به دارنده یک ویزای شنگن صادر شده از سوی ایتالیا خودداری می روزند. جریمه حمل یک مسافر فاقد مدارک لازم برای شرکتهای هواپیمایی در ازای هر مسافر حدود ۵۰ هزار کرون سوئد (معادل حدود ۲۵۰ میلیون ریال ایران) است. شرکتهای هواپیمایی از بیم پرداخت این جریمه سنگین سخت گیریهای بیشتری را در حمل مسافر به اتحادیه اروپا و محدوده شنگن صورت می دهند.

۶- مقررات «فرانتکس» در گذشته با سخت گیریهای متفاوت در کشورهای عضو به مرحله اجرا گذاشته می شد. برخی کشورها به این واسطه از سوی این ارگان اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار داشته اند. هدف «فرانتکس» یکسان سازی تفسیر و اجرای قوانین مرزی در همه کشورهای محدوده شنگن است

۷- مقررات فوق چهارچوب کلی است و مقامات مرزی هر کشوری مجازند تا با توجه وضعیت ویژه هر مسافر به وی اجازه ورود داده و یا از ورود وی به محدوده شنگن جلوگیری بعمل آورند.

۸ –  دارا بودن ویزا هرگز به معنی گارانتی  و تضمین ورود به منطقه شنگن نیست و این مقامات مرزی هر کشور هستند که تصمیم میگیرند به دارنده ویزا اجازه ورود بدهند و یا ویزای وی را لغو کرده و از ورود به وی به منطقه شنگن جلوگیری بعمل آورند.

کشورهای عضو محدوده شنگن عبارتند از: آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، اسپانیا، پرتقال، ایتالیا، یونان، اتریش، سوئد، دانمارک، فنلاند، لیختن اشتاین، نروژ، ایسلند، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، چک، اسلواکی، اسلوانی، مجارستان، مالت و سوئیس.

Link :

 

http://www.stockholmian.com/news/persiska/2014/04_06/001_encrypt.htm

4 دیدگاه

دسته Uncategorized

4 پاسخ به “مشکل ورود به اروپا با وجود داشتن ویزای شنگن

  1. ارمان@
    این موضوع درست است اما شما باید با هماهنگی یک وکیل معتمد و خبره اینکار را بکنید

  2. ارمان

    با درود و خسته نباشيد به شما عزيزان كه خيلي مطالب شما به ما كمك كرده است،

    خواهشي داشتم،ميخاستم بدونم اگر كسي با ويزاي فرانسه به فرانسه برود و بعد از ١روز به المان سفر كند و بعد از گذشت ٦ ماه پناهنده شود باز هم اين شخص به فرانسه طبق قانون دابلين بر گردانده ميشود؟
    چون شنيده ام كه بعد از گذشت ٦ ماه نميتوانند ان شخص را بر گردانند و شايد بتواند بگويد كه مستقيم امده المان اما از صحت اين خبر اطلاعي ندارم كه او را بعد از بازده زمانيه ٦ ماه بر ميگردانند يا خير؟
    متشكرم پيشا پيش از جواب شما!
    ةبا تشكر فراوان
    ارمان

  3. kaveh555@

    سپاس…موفق باشید .

  4. متشکرم،و ممنون از زحمات بی پایان شما دوستان عزیز ،راهنمایی های شما مفید واقع میشود ،واگر امار شما بیشتر شود و مختص کشور خاصی نباشد ،عالی است !

بیان دیدگاه